Guarbecque / Garbeka / Gauerbeca / Gaverbeca / Gaverbeke / Guarbecques / Guérbécque

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LB01: design element - motifs - leaf - 4
design element - motifs - foliage
design element - motifs - foliage - palmette - in a crcle
design element - motifs - roll moulding
design element - motifs - roll moulding
human figure - grotesque or fantastic - head - 4
Scene Description: the motifs in the four spandrels of the upper rim surface are rather whimsical, giving the impression that the grotesque human head wears the palmette as a hat
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view of basin - detail
Scene Description: two important things to notice here: the metal brace that surrounds the basin sides and the damaged left side; it appears that this side was partly cut away on purpose to make the font fit into a place it did not quite manage without the barbaric measure imposed on the stone
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view of basin - interior
view of basin - upper view
view of church exterior - east view
view of church exterior - northeast view
view of church exterior - south view
view of church exterior - southeast view
view of church exterior - tower
view of church exterior - west view
view of church interior - detail
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Image Source: digital photograph taken 11 July 2013 by Havang(nl) [https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Guarbecque_(Pas-de-Calais)_église_Saint-Nicolas_PA00108296_chapiteau_01..JPG] [accessed 8 July 2017]
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view of church interior - detail
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view of church interior - detail
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view of church interior - detail
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view of church interior - detail
view of church interior - nave - looking east
view of font
view of font in context
Scene Description: photograph described as "Date prise vue 1925 (avant)" in Palissy [ref.: PM62000749]
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Image Source: digital image of a B&W photograph (NUMP MH0078663) taken before 1925 by Gates (photographe), in Mémoire [ref.: APMH00078663] [www.culture.gouv.fr/Wave/image/memoire/0418/sap01_mh00078663_p.jpg] [accessed 8 July 2017]
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INFORMATION
FontID: 02874GUA
Object Type: Baptismal Font1
Church/Chapel: Eglise paroissiale Saint-Nicolas de Guarbecque
Church Patron Saints: St. Nicholas of Myra
Church Location: 62330 Guarbecque, France
Country Name: France
Location: Pas-de-Calais, Hauts-de-France
Directions to Site: Located off the D186, SW of Saint-Venant, 15 kms NW of Bethune up the D937 to St-Venant; there, take the D186 left (W) to Guarbecque
Ecclesiastic Region: Diocèse d'Arras [earlier in the Diocèse de Thérouanne]
Historical Region: Pays de la Lys
Font Location in Church: Inside the church, in its own enclosure, by the wooden railing
Century and Period: 12th - 13th century, Romanesque
Workshop/Group/Artisan: Tournai font
Cognate Fonts: Ames, etc. [cf. FontNotes]
Church Notes: church listed in Mérimée [ref.: PA00108296]: "11e siècle ; 12e siècle ; 13e siècle ; 17e siècle"
Font Notes:
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The 'discovery' of this font was included by Lamort [cf. infra] in his report to the Commission des antiquités départementales du Pas-de-Calais, a report that was published in volume 1 (1849: 21) of the Bulletin: "M. l'abbé Lamort signale à l'attention de la Commission des fonts baptismaux qu'il a découverts tout récemment dans l'église de Blessy. Ces fonts, que M. Lamort attribue à la période romane, ont été malheureusement relégués dans la baie d'une porte latérale qu'on voulait boucher, de manière que plusieurs parties sont perdues dans un massif de maçonnerie et par conséquent tout-à-fait invisibles; puis, des deux faces restées apparentes, l'une se montre dans l'église et l'autre sur le cimetière". The Mémoires of the Commission départementale des monuments historiques du Pas-de-Calais, vol. 1 (1889) contain a short but very interesting article (pp. 429-433) by Menche de Loisne on the three baptismal fonts at Ames, Blessy and Guarbecque; writing on the two acknowledged types, those on a single support and those on multiple supports, Menche de Loisne notes: "Les fonts de Saint Venant sont le type le plus remarquable de la première classe; ceux qui font l'objet de cette notice appartiennent à la seconde. L'on serait tenté, il est vrai, d'en distraire les fonts d'Ames, dont la cuve, au lieu de reposer sur une colonnette, comme ses congénères, est assise sur un massif de maçonnerie. Mais la forme de cette cuve, les moulures qui la décorent, les griffes qui la supportent, présentent tant d'analogie avec les fonts de Blessy et de Guarbecque, qu'il y a lieu de croire, avec toute chance de certitude, que le support ayant été brisé, il a semblé plus économique de poser la cuve directement sur un dé de maçonnerie, que de restituer les parties disparues ou endommagées. Il est d'ailleurs facile de constater que la partie supérieure du fût existe et qu'elle est noyée dans le massif de maçonnerie." Having stated that the three fonts belong to "à la même classe et à la même époque", Menche de Loisne (ibid.) writes specifically on the font at Guarbecque: "Fonts monolithes présentant une grande analogie avec les précédents. Comme eux ils sont en pierre bleue de Tournay et se divisent en trois parties: 1) La cuve. Formée par un cube de pierre de [72 cm] de large sur [88 cm] de long et d'une épaisseur de [26 am], cette cuve a un creux de [41 cm] de profondeur, dont les bords présentent un développement de [199 cm]. Une plate-bande de [7 cm] entoure cette ouverture et chacun des angles de la face supérieure est décoré de sculptures barbares représentant une tête de face accompagnée de chaque côté d'une palmette à trois ou quatre nervures, représentant une aile renversée. Le sculpteur a vraisemblablement voulu figurer des têtes d'anges, comme il y en a aux fonts de Cousolre, au Musée de Lille. Des rinceaux, entre deux listels, décorent trois des faces latérales [footnote: Nous avons rencontre la même ornementation aux fonts de Nouvion le Vineux Aisne]; la quatrième a été martelée. 2) Le support. Colonnette trapue de [28 cm] de hauteur, divisée en deux parties par une arête. Son chapiteau est formé par de grosses moulures simples où l on distingue deux quarts de rond séparés par un listel. Comme à Ames, la cuve est supportée, aux angles, par des griffes en forme de feuille d eau. 3) La base. La plinthe de celle-ci est en partie enterrée dans le sol. Elle est chargée de plusieurs grosses moulures et aux quatre angles de griffes analogues à celles de la partie supérieure. Ces griffes affectent la forme d'une feuille d'eau, assez semblable au rez de cœur grec, mais plus raide, plus énergique comme facture. Ces griffes servent à faire passer du plan carré au plan circulaire. On sait l'usage qu'en ont fait les maîtres d'œuvres pendant le XIIe et la première partie du XIIIe s., à la base des colonnes de leurs églises [footnote: Notamment à la collégiale de Poissy, aux cathédrales de Noyon, Laon, Paris, etc.]" Enlart (1902) dates this font to the 11th-12th century. Included by Cloquet (1895) in a list of northern French fonts made of the blue Tournai marble. Listed and illustrated in Palissy [ref.: PM62000749] dated to the 12th century. Listed by Drake (2002: 176) as a Tournai font. A square Tournai font (?), though smaller than most others in that style [in view of the uneven measurements and the general poor workmanship of this font, perhaps its belonging to the Tournai font group should be questioned]. The basin is in an extremely poor condition, with many chunks missing (damaged in the First World War) and held by an iron brace; the ornamentation left on the side of the basin appears to be mostly foliage motif, a plamette in a circle repeated four times on each face; part of one of the basin sides, however, was obviously cut to make the font fit against a side or wall; the base consists of a single column resting on a cushioned lower base; the corners of this upper base are ornamented with beautifully-rendered leaf motif.
COORDINATES
Church Latitude & Longitude Decimal: 50.610114, 2.488747
Church Latitude & Longitude DMS: 50° 36′ 36.41″ N, 2° 29′ 19.49″ E
UTM: 31U 463826 5606594
MEDIUM AND MEASUREMENTS
Material: stone, limestone (black and blue) (Tournai marble)
Font Shape: square (mounted)
Basin Interior Shape: round/oval
Basin Exterior Shape: square
Drainage Notes: lead-lined
Diameter (inside rim): 58-54 cm* (oval) / 63.34 cm**
Basin Depth: 40 cm* / 41 cm**
Height of Basin Side: 24-28 cm* / 26 cm**
Basin Total Height: 50 cm*
Height of Base: 50 cm*
Font Height (less Plinth): 100 cm*
Square Base Dimensions: 85 x 88 cm*
Trapezoidal Basin: 76.5 x 85 cm* / 72 x 88 cm**
Notes on Measurements: * BSI on-site / ** Menche de Loisne (1889) [NB: the very irregular measurements are representative of the poor workmanship and of the state of the font]
LID INFORMATION
Date: modern
Material: wood
Notes: A flat wooden lid with a Latin cross handle/finial
REFERENCES
Cloquet, Louis, "Fonts de baptême romans de Tournai", 45, Revue de l'art chrétien, 1895, pp. 308-320; p. 319
Cloquet, Louis, "Travaux des sociétés savantes: Comité des travaux historiques", 40, Revue de l'art chrétien, 1890, pp. 415-420; p. 416
Drake, Colin Stuart, The Romanesque Fonts of Northern Europe and Scandinavia, Woodbridge, Suffolk: Boydell Press, 2002
Enlart, Camille, Manuel d'archéologie française depuis les temps mérovingiens jusqu'à la Renaissance, Paris: Alphonse Picard & fils, 1902
Lasteyrie du Saillant, Robert Charles, conte de, Architecture réligieuse en France à l'époque romane (2e éd., avec une bibliographie critique par Marcel Aubert), Paris: A. Picard, 1929
Oursel, Hervé, Nord roman: Flandre, Artois, Picardie, Laonnois, La Pierre-qui-vire, Yonne: Zodiaque, 1994