Nordpeene / Noordpeene / Nordpene / Nordpeene / Norpenes / Northpenes / Peene

Image copyright © Baptisteria Sacra Index, 2023
Results: 24 records
B01: animal - fabulous animal or monster - griffin - eating its tail
B02: human figure - artisan - 2 - sculptor? - with tools
B03: animal - mammal - lion - passant-regardant - man

Scene Description: Side 1, right arch; the head of a bearded man on the left of a fierce passant-regardant lion; not clear what the relationship beyween the lion and the man is; the body of the lion faces right but its head is turned towards the man's head
Copyright Statement: Image copyright © Baptisteria Sacra Index, 2023
Image Source: digital image of a photograph taken 22 June 2000 by BSI
B04: animal - mammal - lion - passant-gardant
B05: animal - bird
B06: animal - mammal - lion - passant-gardant - tongue sticking out
B07: design element - architectural - arcade - blind - with angle motifs over the arches
B08: animal - fabulous animal or monster - dragon - 2
B09: Apostle or saint - St. Denis - carrying his head in his hands
LID01: Old Testament - Genesis from the creation to the expulsion from paradise, and later years of Adam and Eve - Temptation and Fall - Adam, Eve and the Serpent
design element - architectural - arcade - double arches - columns with capitals and bases
design element - motifs - flat moulding
design element - motifs - floral and foliage
design element - motifs - floral and foliage

Scene Description: a comlex motif with palmette-like endings at each of the four corner spandrels; they incorporate a rose towards the centre opening of the basin
Copyright Statement: Image copyright © Baptisteria Sacra Index, 2023
Image Source: digital image of a photograph taken 22 June 2000 by BSI
view of base
view of basin
view of church exterior - churchyard, cemetery - monument
view of church exterior - northwest view
view of church exterior - south view
view of font
view of font
view of font - side
view of font - side
INFORMATION
FontID: 00809NOR
Church/Chapel: Eglise paroissiale Saint-Denis
Church Patron Saints: St. Denys [aka Denis, Dennis, Dionis, Dyonisius]
Church Location: 59670 Nordpeene, France
Country Name: France
Location: Nord, Hauts-de-France
Directions to Site: The church of Nordpeene is located off the D138, to the ESE of Nordpeene itself, N of Cassel on the road to Lederzeele and Watten. Cassel itself is 18 kms ENE of St-Omer, and approx. 30 kms NW of Lille
Ecclesiastic Region: Diocèse de Lille
Historical Region: Westhoek, Flandre intérieure
Font Location in Church: In the baptistery chapel, to the left of the entrance
Century and Period: 12th century [basin only] [composite font], Medieval [composite]
Workshop/Group/Artisan: Tournai font
Cognate Fonts: Gondecourt, Zedelghem
Church Notes: church re-built 17thC-- listed in Mérimée [ref.: PA00107764]
Font Notes: Click to view font notes
De Contentin's article of 1843 of the font at Gondecourt [cf. Index entry] was noted by a member of the Société d'émulation te Brugge by 1848 in the annals of this society (tome 6, 2e serie, 1848: 32), in which it is suggested that the font at Noordpeene [cf. Index entry] could have been made by the same artist: "Ce qui nous a attiré à Noordpeene, c'est un baptistère en marbre ou pierre noire d'Ecaussine, semblable à celui de Gondecourt décrit par Mr de Contencin, dans le tome 1er du bulletin de la Commission historique du Nord. Les points de similitude entre ces deux petits monuments sont si nombreux, qu'il est permis de supposer qu'ils sont tous les deux du même artiste. A Noordpeene, comme à Gondecourt, le baptistère consiste en un monolithe carré, d'un mêtre ou environ de longueur sur chacune de ses faces, et de 0,40 de hauteur. Il a été creusé dans sa partie supérieure, de manière à recevoir un bassin circulaire en plomb destiné à contenir l'eau nécessaire au baptême. Ce monolithe repose sur un dé de pierre brunâtre et tendre, dont les angles sont taillés en fûts de colonnes cylindriques et annelés par le milieu. Ces fûts sont reçus à leur sommet dans un quart de rond, interrompu aux quatre angles par des dessins formant des demi-accolades. Ils ont pour base un filet et un gros torre lisse, garni aux coins de la plinthe d'une large feuille découpée, pareille à celle des bases des colonnes provenant de l'abbaye de Bourbourg [...] L'espace compris entre les colonnettes est légèrement arrondi. Comme à Gondecourt, la cuve des fonts baptismaux de Noordpeene est couverte de sculptures en méplat. La face antérieure est divisée en trois compartiments par des colonnes jumelles dont le tailloir est en cœur. Dans le compartiment du milieu sont deux enfants voguant dans une nacelle; dans ceux de côté sont accroupis deux dragons aîlés dont un semble prêt à mordre la tête du Christ. La face opposée est décorée d'une série de chevrons fermés par des arcs de cercle. par des arcs de cercle. Sur les faces latérales, on voit d'une part, deux monstres chimériques à figures humaines, séparés par un oiseau qui prend son vol; de l'autre, deux dragons: leurs queues se touchent, leurs têtes se retournent et se regardent et de leurs gueules béantes sortent des spirales. Enfin dans le même plan est figuré un personnage qui a le tronc privé de la tête et tient celle ci dans la main droite. Le bassin est entouré d'un double encadrement circulaire taillé dans la pierre et parsemé de huit fleurons à cinq pétales. Autour de ces lignes se développe et circule une riche arabesque d'où se dégagent des cornes d'abondance qui versent des grappes de raisin. Toute cette ornementation, comme l'a fait observer Mr de Contencin, se rencontre fréquemment dans les monuments du XIe au XIIe siècle. A cette époque, dit Batissier, les artistes ont répandu sur les faces des chapiteaux toutes les richesses de leur imagination, puisant les motifs de leur décoration dans le monde réel, comme dans le monde imaginaire, les empruntant aux légendes, aux traditions, aux livres saints, et les tirant des règnes de la nature. Les détails artistiques qui décorent le baptistère de Noordpeene ne sont point, selon nous, dépourvus de signification. Les grappes de raisin, dans la symbolique chrétienne, sont un emblême de la régénération spirituelle, Les enfants dans la nacelle ne-font ils pas pressentir que l'homme, avant de se bazarder sur la mer du monde, doit être fortifié par le sacrement du baptême? La figurine qui porte, comme saint Denis, sa tête dans la main, ne veut-elle pas dire que la vie est un long martyre? Le petit monument que nous venons de décrire est donc antérieur à l'église actuelle. Mais le pignon de la nef principale, construit avec des moellons de Cassel, et une fenêtre en plein-cintre, autrefois percée dans l'abside, aujourd'hui bouchée, nous paraissent être les restes d'un édifice qui en fut le contemporain." Square mounted Tournai font described by Cloquet (1895: 312-314) as being in danger of disappearing together with the church itself, based on a report by his Lille source, Lefebre de Surmont, whose photograph of the Nordpeene font appears in Cloquet. Enlart (1902) dates the font to the 12th century. Described and illustrated in Ronse (1929: 35-36 and figs. 50, 51), and Rolland (1928?). In Oursel (1994: 226-227) cites Mgr. Lotthé on the symbolism of the bird cleaning its wings as the soul saved from the varied beats; Oursel, who describes the modern base as "horribles supports" dates the font to the middle of the 12th century. On-site notes: the first side of the basin has three parts: i)a griffin or dragon biting its tail; ii)two artisans at work; iii)the head of a bearded man and a lion. The second side of the basin has two large lions, their grotesque heads facing outwards and a bird between them. The third side has seven vertical divisions which incorporate an angle design with a lower blind arcade of round arches. The fourth side has two large dragons and, in the right hand corner, inside an arch, a headless human figure, said to be St Denis, carries his head in his hands. The base consists of one broad column and four constructional colonnettes, the whole resting on a square lower base and probably of later date than the basin. A metal loop for securing the lid is still visible on the upper surface of the basin. The magnificent oak cover (19th cent.?) is topped by a carving depicting the tree scene with Adam, Eve and the serpent.
COORDINATES
Church Latitude & Longitude Decimal:
50.80225,
2.407544
Church Latitude & Longitude DMS:
50° 48′ 8.1″ N,
2° 24′ 27.16″ E
UTM: 31U 458251 5628002
MEDIUM AND MEASUREMENTS
Material:
stone, limestone (black and blue) (Tournai marble or d’Ecaussines)
Font Shape: square (mounted)
Basin Interior Shape: round
Basin Exterior Shape: square
Rim Thickness: 16.55 cm* (37 cm* at angles)
Diameter (inside rim): 65.5 cm*
Height of Basin Side: 25 cm*
Basin Total Height: 40 cm*
Height of Base: 79 cm*
Font Height (with Plinth): 119 cm*
Square Base Dimensions: 92 x 99 cm*
Trapezoidal Basin: 98.5 x 98.5 cm*
Notes on Measurements: * BSI on-site [NB: we had no access to the inside of the basin well during our visit]
LID INFORMATION
Date: 19th century?
Material:
wood,
oak
Notes: The modern lid is almost 100 cm tall and has a beatiful representation of the Fall of Man
REFERENCES
Bond, Francis, Fonts and Font Covers, London: Waterstone, 1985 c1908
Cloquet, Louis, "Fonts de baptême romans de Tournai", 45, Revue de l'art chrétien, 1895, pp. 308-320; r["References"]
Drake, Colin Stuart, The Romanesque Fonts of Northern Europe and Scandinavia, Woodbridge, Suffolk: Boydell Press, 2002
Eden, Cecil H., Black Tournai Fonts in England, London: E. Stock, 1909
Enlart, Camille, Manuel d'archéologie française depuis les temps mérovingiens jusqu'à la Renaissance, Paris: Alphonse Picard & fils, 1902
N.S. 4, The Reliquary and Illustrated Archaeologist, pp. 259; r["References"]
Oursel, Hervé, Nord roman: Flandre, Artois, Picardie, Laonnois, La Pierre-qui-vire, Yonne: Zodiaque, 1994
Rolland, Paul, "Les fonts baptismaux tournaisiens: un produit artistique d'exportation aux XIe. et XIIe. siècles", [?], [?], Renaissance de l'art français et des industries de luxe, [1928?], pp. p. [555]-561; r["References"]
Romberg, Paul Martin, Die frühromanischen Tauffünten der Wenden und ihres Fürstengeschlechtes der Obotriten, 2015
Ronse, F. T., Les fonts baptismaux de Zedelghem et les fonts romans tournaisiens du XIIe siècle, Bruges: Apostolat liturgique, 1929